9. veebruar 2015

Röstitud broccolini oliiviõli, sidruni ja parmesaniga

roasted broccolini

Meie kaubandusvõrku on lõpuks ilmunud tore roheline köögivili, mida välismaal tuntakse broccolini nime all. Ega ei oskagi eesti keeles teda muudmoodi nimetada kui... brokoliini? Rimis müüakse teda hoopis ühe teise nime all, aga kuna ma sellist sõna varem kohanud polnud ja pakend ammugi kõige kaduva teed läinud, siis polegi see mul enam meeles. Olgu siis selles postituses ta pealegi võõrapäraselt, aga vähemalt õigesti, broccolini.

broccolini

Tegu on köögiviljaga, mis sarnaneb välimuselt brokolile, aga on saledam ja pikemate vartega. Õisikud on väiksemad kui brokolil. Jaapanist pärist taim on brokoli ja kai-lani (Hiina lehtkapsas) ristand. Tema pikad saledad varred tuletavad nii oma välimuselt, tekstuurilt kui maitselt meelde veidi sparglit. Olen välismaa kokaraamatutes ja toiduajakirjades alati vaadanud retsepte broccoliniga ja mõelnud, kuidas see võiks maitsta ja mille poolest brokoliga välimuselt nii sarnane taim temast maitselt erineb. Erineb ikka päris korralikult. Broccolini on magusa, õrna ja rafineeritud maitsega. Temas pole mingit mõrkjust ega kibedust, mis võib brokoli puhul ette tulla.
Tervislikkuse ja toiteväärtuse poolest on broccolini brokoliga üsna sarnane. Rohkelt vitamiine, mineraalaineid, antioksüdante, kaloreid samas vaid näpuotsaga. Me like! Ja põhiline, mis mulle meele järgi, on ikkagi broccolini maitse. See on tõesti imeline. Ei mingit kibedust, mahe ja peen.
Broccolinit saab köögis kasutatada nii mitmel moel. Ta on mõnus ka lihtsalt toorelt. Kui kuumutada, võiks meeles pidada sama, mida brokoli ja spargli puhulgi: vähem on parem - kergelt krõmps broccolini on superhea. Aurutamise või keetmise puhul piisab talle mõnest minutist, ahjus röstimiseks kulub 15-20 minutit. Valmistusviisidest sobivad kõige paremini vast aurutamine, röstimine, keetmine (pigem blanšeerimine, paariks minutiks vette ja valmis!)  Lisada võib teda vokiroogadesse, salatitesse, suppidesse jne. Soovin igatahes sellele rohelisele vitamiinipommile meilgi kõrget tähelendu ja hästi palju kasutust, ta on igati väärt avastamist ja katsetamist.

Et sarnasus spargliga kummitas, proovisin broccoliniga ära oma lemmikroa sparglist - ahjus oliiviõliga röstitud, maitsestatud sidrunimahla ja parmsaniga. Ja oi kui maitsev sai broccolini sel moel! Seda võib süüa täitsa omaette roana või lisandina näiteks pannil praetud kala juurde.

Röstitud broccolini oliiviõli, sidruni ja parmesaniga


broccolini


200 g broccolinit
2 sl oliiviõli
sorts sidrunimahla
mõned parmesanilaastud
meresoola
musta pipart

Loputa broccolini, kuivata õrnalt köögipaberiga. Laota ühe kihina ahjuvormi. Nirista peale oliiviõli, maitsesta vähekese soolaga (seda saad hiljem söömisel lisada, kui väheks jääb). Sega varsi õrnalt, et nad igalt poolt üleni õliga kaetud oleks.
Rösti 200 kraadises ahjus 15-20 minutit, kuni õisikud hakkavad värvi saama. Pööra vahepeal neid vormis üks kord ringi.
Tõsta ahjust, nirista peale maitse järgi sidrunimahla ning tõmba parmesanist mõned laastud. Ka mõned keerud musta pipart ei tee paha. Söö kohe või hiljem - mulle meeldisid nad ka külmalt väga.

roasted broccolini

Kommentaare ei ole: